Forår, blomstermåned og græsrabatter 2017

I “Årets gang i Foreningen” befinder vi os nu, hvor almanakken melder maj måned – også kaldet blomstermåned.

Om ordet maj forstår man ifølge en gammel dansk opfattelse, at oprindelsen havde noget at gøre med, at man omkring 1. maj “majede” – eller pyntede med nyudsprunget bøgeløv.

(Vi, der har alderen til det og har søstre i søskendeflokken, husker vel pigernes begyndende møde med mascare, øjenskygge og lignende og forældrenes formaning om “ikke at maje sig for meget ud” – eller pynte sig overdrevent om man vil).

Den opmærksomme vil så kunne spørge: “Men hvordan kunne man overhovedet skaffe nyudsprunget bøgeløv allerede til den 1. maj?”
Historien vil vide, at før år 1700, da den Gregorianske kalenderreform blev gennemført i Danmark, svarede 1. maj til nutidens 12. maj. Da bøgen springer ud den 9. maj var lysegrønt bøgeløv ikke noget problem før 1. maj år 1700.

I gammel tid pyntede man landsbyens bytræ ved tingstedet i maj måned. En del tradition har der været i den forbindelse. Det er så en lidt anden historie som kan fortælles i anden sammenhæng.

Nu er der gået forår i kalenderen, i områdets vækster og ikke mindst i foreningens allesteds nærværende gartnere.

Arbejdsopgaverne trænger sig på og meget skal gøres runden om i de næsten 70.000 m2 fællesarealer vi i foreningen har skøde på.

“Vi er gået igang med at ordne rabatter på Stribgårdvej”, fortæller  Bestyrelsesmedlem Bjarne Storm  Rasmussen og viser med et foto, hvor det foregår og hvilken flid, indsats, energi og ildhu der lægges for dagen.

Bjarne Storm Rasmussen fortæller ved samme lejlighed, at bestyrelsen arbejder på at motivere Middelfart Kommune til at passe egne rabatter med eksempelvis noget græsklipning  – og gerne på den her nævnte lokalitet.

Og så er indbetalingskort til årets kontingent forøvrigt omdelt og betalingen er til forfald pr. 1. juni 2017.

Dette indlæg blev udgivet i Veje og stier. Bogmærk permalinket.