Referat generalforsamling 2022

Tid: 11. marts 2022, kl 19:00

1. valg af dirigent
a. Bestyrelsen foreslår: Preben Svendsen hvilket godkendes
b. Dirigenten kunne efterfølgende konstatere, at generalforsamlingen var rettidig indkaldt, og at budgettet som foreskrevet var fremsendt sammen med indbydelsen.

2. Valg af referent og stemmetællere
a. Bestyrelsen foreslår: Thomas Marcher hvilket godkendes
b. Der udvælges stemmetællere.

3. Beretning
a. Formand Kristian Madsen berettede om årets aktiviteter. Den fulde beretning findes som bilag 1 (følg link her).

b. Der blev spurgt ind til igangsættelsen af biodiversitetsprojektet, hvor det nævnes, at der skulle have været indkaldt til ekstraordinær generalforsamling inden påbegyndelse. Der bliver kraftigt henstillet til at bestyrelsen skal overholde vedtægter og aftalte regelsæt. Der bliver dertil udtrykt utilfredshed med bestyrelsens håndtering af projektet samt dennes påvirkning af årets resultat.
i. Formandens svar: Bestyrelsen oplevede en bred opbakning til projektet og ved mulighed for opnåelse af tilbud til projektet blev bestyrelsen, efter videre diskussion, enige om at igangsætte projektet.

c. Grundet overskridelse af budget, der til dels skyldes igangsættelsen af Biodiversitetsprojektet diskuteres bestyrelsens råderum. Dirigenten opfordrer til en konklusion på diskussionen og generalforsamlingen godkender følgende:om følgende konklusion:
1. Bestyrelsen skal efterleve gældende vedtægter herunder kontingent og budget.
2. Ligeledes bliver det tydeliggjort, at når det aftales ved generalforsamling, at der skal indkaldes til ekstraordinær generalforsamling inden der træffes beslutning omkring igangsættelse af projekt, henstilles til at Bestyrelsen overholder denne aftale.

d. Der spørges ind til foreningens ansvar ved eventuelle vildfarende dyr.
i. Peter kommenterer at han selvfølgelig har de nødvendige forsikringer, der dækker skader ved vildfarende dyr.
ii. Det beskrives hvordan Grundejerforeningen har påtaget sig ansvaret for at holde hegnet i forsvarlig stand. Hertil suppleres at Grundejerforeningen har tegnet egen ansvarsforsikring der dækker eventuelt erstatningsansvar.

Formandens beretning bliver efterfølgende godkendt.

e. Grønne arealer og legepladser – gennemgang ved Bjarne.
i. Træer og træfældning – der tages kun det allermest nødvendige eller hvis de står til gene for beboere.
ii. Hegnet ved engen og skuret er færdige.
iii. Røjlemose og biodiversitetsprojektet – 1 etape er igangsat. Når vi kan se hvordan 1 etape udvikler sig, tages stilling etape 2.
1. Der kommenteres og lægges op til at undlade græsslåning flere steder med henblik på at øge biodiversiteten.
iv. Bjarne kommenterer at der ikke er noget at spare.
v. Skraldetjansen er overgået til kommunen. Kommunen udskifter løbende skraldespande i området. Bjarne følger løbende kommunens håndtering.
vi. Beach volley net fornyes.
vii. Der er opsat discgolf kurve der benyttes flittigt.
viii. Minigravemaskine opsættes på begge legepladser.

4. Regnskab 2021
a. Regnskabet gennemgås.
Kassereren forklarer at underskuddet primært skyldes opdatering af dyreskjul, forbedring af hegn omkring dyrene og ikke mindst biodiversitetsprojektet. Græsslåningen er foreningens største budgetpost, hvor der er lagt en buffer ind. Dette skyldes at omkostningen kan svinge afhængig af, om sommeren bliver tør eller våd. Der er derfor lavet en rammeaftale med Uffe.
Der nævnes ligeledes tilskuddet fra kommunen omkring biodiversitetsprojektet.
i. Der kommenteres til ordvalget ”tilsagn fra kommunen” og spørges til om ’tilsagnet’ er vedhæftet betingelser
1. Kasserer svarer hertil at beløbet er indbetalt på foreningens konto.

b. Regnskabet godkendes.

a. Forslag 1 – Trampesti
i. Fuldt forslag findes som bilag 2 (følg link her). Forslaget præsenteres af formanden grundet fravær fra forslagsstiller.
1. Der spørges ind til det økonomiske
a. Bestyrelsen svarer, at der ikke er undersøgt den økonomiske konsekvens, men estimerer 5-10.000 kr.

ii. Forslaget sendes til afstemning: Forslaget nedstemmes.

b. Forslag 2 – Grøn grundejerforening.
i. Fuldt forslag findes som bilag 3  (følg link her). Forslaget præsenteres af forslagsstiller.
1. der kommenteres og præsenteres holdning til mulig tilgang – giftfri,
2. der kommenteres at hver gang vi fælder et træ, skal vi plante et nyt.
a. Formanden svarer at Grundejerforeningen i flere år har forsøgt at være en grøn forening. Der fjernes birketræer og hvor disse fjernes, skyder nye buske. Der sprøjtes ikke og der bruges flere penge på gartner. Græsslåning minimeres på bestemte områder i et forsøg på at øge biodiversiteten.
3. der kommenteres at der ikke skal plantes for blot at plante. Der henledes til opmærksomhed på, hvor tæt der beplantes og der opfordres til en balanceret tilgang til beplantning.
4. Der kommenteres ift. mulige områder / yderområder
5. Der kommenteres ift. muligheden for flere frugttræer i området.
a. Bjarne og formanden kommenterer at der allerede er plantet ekstra frugttræer og der kommer yderligere ved Røjlemose og bestyrelsen er åben for at plante flere.

Forslaget sættes ikke til afstemning, men ses overordnet som en opfordring til bestyrelsen om, at fortsætte arbejdet med at fremme den grønne profil i området.

c. Forslag 3 – kontingentstigning
i. Fuldt forslag findes som bilag 4 (følg link her). Oplægget præsenteres.
1. der kommenteres – alt stiger. Det er 10 år siden kontingentet steg sidst.
a. Formanden svarer – i 2010 steg kontingentet fra 800 til 1.000 kr. Foreningen har modtaget tilskud i løbet af årene, der har hjulpet således kontingentstigning har kunne undgås.
2. der kommenteres og pointeres at velholdte områder med legepladser øger områdets attraktivitet.
ii. Der blev ifbm forslaget diskuteret og stemt om hvorvidt ’afstemning ved Fuldmagt’ bliver accepteret.
Resultatet blev, at Fuldmagter IKKE accepteres og det kun ved fysisk fremmøde er muligt at afgive gyldig stemme.

iii. Forslaget sendes til afstemning – der ønskes skriftlig afstemning.
37 nej og 9 ja. Forslaget nedstemmes.

6. Budget og kontingent 2022
Kassereren gennemgår kort de vigtigste poster
a. Bestyrelsen lægger op til en kontingentstigning fra 1.000kr til 1.250kr. Dette oplæg er hvad budgetoplægget til 2022 er bygget på.

i. Der kommenteres til posten ”Tilskud til træer på vænger”, at de 8.000kr. ikke rækker til træer på alle vænger.
1. Formanden svarer at beløbet er afsat for at fremme nye træer på vængerne. Beløbet forventes at dække til ca. 2 vænger pr. år.
2. hertil spørges hvordan bestyrelsen har tænkt sig at udvælge vænger ift. nye træer og opfordrer til at friske træer ikke fældes. Der ønskes kommunen ind ift. f.eks. egetræerne.
a. Bjarne svarer at kommunen er blevet spurgt, men er generelt ikke vilde med at fælde træer i området.
3. Der kommenteres ift. Birketræer der skygger og ødelægger fortovene. Beboere er i dialog med kommunen der ser positivt på at hjælpe.
4. der kommenteres ift. at vente med træplantning til efter fjernvarme er etableret.
5. der kommenteres og opfordres til at bestyrelsen præsenterer en plan for at fremme opsætningen af træer, herunder hvordan budgetposten styres på bedste vis så ingen vænger forfordeles.

ii. Der kommenteres på ”det overordnede budget” og der henstilles til at budgettet skal balancere således der ikke præsenteres et budget med underskud.

Budgetforslag sendes til skriftlig afstemning: 37 til ja – 9 til nej.
Jf. vedtægterne godkendes kontingentet, mens budgettet som bestyrelsens arbejdsredskab tages til efterretning på baggrund af de indkomne bemærkninger.

7. Valg af bestyrelsen, suppleanter og revisorer
Kommende bestyrelse gøres opmærksom på at formand og kasserer ikke må være på valg samtidig.

Bestyrelsen:
a. Valg af Bjarne S Rasmussen (modtager genvalg)
i. Resultat: Genvalgt
b. Valg af Henrik Poulsen (modtager genvalg)
i. Resultat: Genvalgt
c. Valg af Henrik Jørgensen (modtager valg)
i. Resultat: Valgt

Suppleanter:
d. Preben Madsen (modtager genvalg)
i. resultat: Genvalgt
e. Kristian Madsen (modtager valg)
i. resultat: Valgt

Revisorer
f. Kurt Dahl (modtager genvalg)
i. resultat: Genvalgt
g. Preben Svendsen (modtager genvalg)

Revisorsuppleant:
h. Jørgen Sørensen (modtager genvalg)
i. Resultat: Genvalgt

Der kommenteres og siges tak for Kristians indsats som formand igennem 20 år.
Der spørges til trafikregulering ved brugsen. Der er af flere omgange rakt ud til kommunen. Dog endnu uden effekt. Bestyrelsen prøver at række ud til kommunen endnu en gang.
Der spørges til hvorvidt deltagerne er på Facebook ift. mulig fremtidig lukket grupper for Grundejerforeningens medlemmer. Ud fra håndsoprækning vurderes ca. halvdelen at være oprettet.

Dette indlæg blev udgivet i Referater. Bogmærk permalinket.