Forårets sidste træ 2018

Træfældningslauget orienterer v/KM.

Denne tirsdag her sidst i marts måned 2018,  er den sidste af laugets fire planlagte aktivitetsdage i dette forår.
Vi har nået et ganske pænt stykke arbejde ud fra temaet “Høje træer og godt naboskab” og der er blevet knoklet godt igennem med fældning af birketræer og selvsåede vækster i “Kilen mellem Jacob Gades Vej og Carl Nielsens Vej”.
Fem mand har vi været, når vi har været flest. Tre med motorsave og to med hjælpsomme hænder. De høje, tynde og ranglede birkestammer har dog ikke kastet meget træ af sig, så træfældningslaugets udbytte som sådan, må nok siges at være lidt povert. Men OK, så er arbejdet gjort i en god sags tjeneste til foreningens fordel.

Efter fjernelse af træ og kviste forestår der selvsagt yderligere et større stykke arbejde med videre behandling af træet med kløvning, stabling og tørring, inden det efter endnu et par år med  tørring og vejring  er brugbart som varmekilde i pejs, kamin eller brændeovn.

Træfældningslaugets private materiel har bestået sin prøve. Motorsave har været på arbejde, kæder er blevet filet nogle ekstra gange og dunkevis af brændstof er brændt af.  Sikkerhedsudstyret har heldigvis ikke været i brug og værkende lemmer kommer sig lidt efter lidt..
På sin vis kunne træfældningslauget godt bruge nogle ekstra hænder som ikke nødvendigvis betjener motorsave, men som er villige til at bidrage med anden indsats.

Træfældningslaugets sammenlagte forårsindsats løber op i godt og vel nogle og tres arbejdstimer. Belønningen herfor er det træ som er fældet og fjernet. Arbejdet bliver dermed omkostningsfrit for foreningen. Udgifter til fjernelse af grene og kviste som af vognmand køres til genbrugsplads til kompostering, henhører dog under foreningens regnskab.
Der blev ved forårssession 2018 fældet 15 birketræer og en del selvsået vækst.

Skulle der være nogle som er interesseret i at gi’ en hånd med til efteråret, så kan man kontakte mig – Kristian Madsen –  da jeg er tovholder i Træfældningslauget.

Dette indlæg blev udgivet i Klumme. Bogmærk permalinket.

One Response to Forårets sidste træ 2018

1. Ib Møller Hansen skriver:

Flot stykke forårsarbejde, der her er lavet af træfældningslauget. Velorganiseret, effektivt og med sikkerheden i top. Stor ros til træfældningslaugets tre sagførere og til de som hjalp og stor ros til en beslutsom og handlevillig bestyrelse.