Nyhedsbrev 1 2022

Nyhedsbrev 1 januar 2022

Fmd. Kristian Madsen skriver:

Så er vi allerede godt inde i det nye år 2022. Jeg håber, at alle har haft en let overgang til det nye år. Endnu engang oplevede vi stramning af Corona restriktionerne. For mange har det sikkert betydet en stille nytårsaften i et lille nytårs selskab. Vinteren fik vi en forsmag på i julen med frost og sne. Vi fik næsten en hvid jul til stor glæde for vores børn og børnebørn. Her på det seneste ser det ud til af Corona restriktionerne formentlig bliver helt fjernet i løbet af februar. Vi skal lige gennem februar før det atter går imod lyse tider med forårets komme.

Generalforsamlingen fredag den 11.marts 2022

Bestyrelsen forventer gennemførelse af vores årlige generalforsamling den 11. marts 2022 kl. 19.00 i Strib forsamlingshus. Så sæt allerede nu kryds i jeres kalender. Vi håber, at arrangementet kan gennemføres som tidligere år med lidt god mad og social hygge. Der bliver som tidligere omdelt indkaldelse, regnskab og budget i jeres postkasse. Annoncering af generalforsamling vil desuden ske på vores hjemmeside.

Fællesarealet ved Røjlemose vej

På nedenstående skitse ses det seneste oplæg, der er udarbejdet af beplantning af græsarealet ved Røjlemosevej.

Efter en snak med gartneren Hus og Have er det alene det blå område A, som kan omdannes til et vådområde. Områderne B, C, D samt det grønne område på hjørnet ved stien ved transformeren er tilplantet med træer og buske, hvor der er udlagt flis i den nye beplantning.

Her til foråret skal der sås vilde blomster langs stien fra Kirkestien til Røjlemosevej. Såning af de vilde blomster kan først ske her i begyndelsen af maj.

Det er så meningen, at der kun bliver klippet græs langs skel og forskellige bæltestier. På arealet opstilles der bænkesæt og de eksisterende bænke langs stien bliver i den sammenhæng fjernet.

På den kommende generalforsamling bliver der lejlighed til at drøfte i hvilket omfang vi skal fortsætte med etablering af vådområde i område A med etablering af stendræn fra grøften og drænledninger. Den overskydende jord skal i den sammenhæng placeres op imod skråningen ved Røjlemosevej. Der skal lægges forskellige stenstørrelse i område A, således der vil være vådt for padder og lignende. Det er ikke tanken, at der skal etableres et vådområde med åbent vand.

Middelfart kommune Natur og miljø har godkendt udbetaling af tilskud på 75 % af udgifterne fra vores Gartner Hus og Have på kr. 25.389, – kroner eksl. Moms.

Fra Middelfart kommune Natur og miljø er det oplyst, at der formentlig vil være en til-svarende pulje til forbedring af biodiversitet i 2022. Det er derfor grundejerforenings plan at ansøge om tilskud til etablering af våd-område A. Etablering af vådområdet skal udføres af entreprenør, her har der tidligere været drøftelse med SME.

Dyrene på engen

Nye lam Her den 4 januar blev der født 2 nye lam på engen i løbet af natten med 3-4 graders frost. Frosten synes ikke at påvirke de nyfødte lam. Hestene blev efterfølgende adskilt fra fårene til græsarealet ved dyreskjulet. Det er jo herligt at se, at de nye lam straks er en del af fåreflokken.

Fårebestanden er nu på ialt ti moderfår, så vi skal derfor forvente, at der vil blive født nye lam her hen over de kommende måneder. Det vil nok blive nødvendigt med lidt ekstra fodring i kommende måneder, idet græsset er gnavet godt ned. På engen er der udover får og heste også en stor bestand af ænder som gør ophold på engen. Der er i den sammenhæng et overtal af andrikker.

Her har vi et godt billede af de nye lam som følger moderen rundt på engen. Den øvrige fåreflok holder et fælles møde. Det er helt almindeligt at fårene altid følges i flok, så det er ikke så unaturligt at se fåreflokken, som vi ser på billedet.

Opsætning af plancher ved runddeler med bænkesæt

Bestyrelsen har udarbejdet tekst til plancher der skal opsættes ved runddeler og bordbænkesæt ved stien på Kirke bakken og ved overløbs bassinet ved engen. Teksten skal læses på grundejerforenings hjemmeside via en QR kode.

På den måde vil teksten let kunne opdateres. Teksten til Plancher kan allerede læses på grundejerforenings hjemmeside. Planchen vil indeholde en kort tekst med et billede og QR kode. Opgaven ligger p.t ved vores trykker MV Tryk i Middelfart. Opsætning af de nye plancher bliver en opgave ifm. vores oprydning i april. Se fx. info omkring “Dyr på engen” ved at scanne ovenstående QR kode.

Kommende opgaver for bestyrelsen

Bestyrelsen vil herefter arbejde videre med følgende opgaver:

• Mere natur på vores fællesarealer med etablering af blomstereng
  • Afholdelse af generalforsamling 11. marts 2022 i Strib forsamlingshus
  • Opsætning af plancher ved runddeler med bænkesæt der fortæller om planter og dyr på engen.
  • Nyt nyhedsbrev fra bestyrelsen maj 2022

Kristian Madsen

Formand/redaktør af nyhedsbrev

Dette indlæg blev udgivet i Nyhedsbrev. Bogmærk permalinket.