Tilvækst

Bestyrelsen har netop været på den årligt tilbagevendende “markvandring” på foreningens fællesarealer med henblik på at vurdere behovet for kommende beskæringer og eventuelle fældninger af buske og træer. Somme steder er bevoksningen mere end 40 år gammel og naturligt nok, er nogle vækster med årene blevet lidt rigelig store og omfangsrige. Ligesom tidligere år vil der, når tid kommer, blive efterspurgt foreningsmedlemmer med motorsav til at hjælpe med at udføre opgaverne.

IMG_0725[1]

På engen konstateres et godt og rigeligt vandflow i åen. Åens funktion som afvandingskanal lever helt op til sit formål og sin funktion.
De tilbagevendende oprensninger af åen med henlæggelse af det oprensede slam på engen, medfører en del uhensigtsmæssig spredning af ukrudt. En ulempe man ifølge bestemmelser for åløb er henvist til at tåle.

Sorte muldvarpeskud tager i øjeblikket til i antal og størrelse. En mulig begrænsning, med en regulær skadedyrsbekæmpelse er til overvejelse.
Årets lam er taget videre til andre “engdrag” og om føje tid kommer nye til. Vi ved jo, at Jacobsfårene på engen læmmer et par gange om året. En omstændighed man om fåret blandt andet læser om på dette link .
Vædderen – han har kronede dage og kender til fulde sin besøgstid, og så gør han jo bare hvad væddere skal gøre uden at tænke i tid og sted.

Lige nu  æder dyrene på engen sig julefede i det saftige græs og tygger deres drøv i ro og mag – vel vidende, at efter vinter kommer vår og grøde og afkom igen, igen – næsten som i “Livets gang i Lidenlund” – og dét skaber megen fryd og spontan glæde.

Dette indlæg blev udgivet i Arealer, Dyr på eng. Bogmærk permalinket.