Vølven – Syrén og Hassel

I oktobernummeret af foreningens lokalblad GRUNDSTOF, 4. årgang 1983, ser man et forsidebillede af Vølven og læser, at det er en spåkvinde som på billedet er skildret som selve verdenstræet, Ask Ygdrasil.
4årgGrundstofokt1983
I bladet får vi fortalt, at foreningen ved vækstsæsonens start i 1983 købte den første lille traktor til græsklipning.
Bestyrelsen lavede den aftale med forhandleren, at hvis man købte en større traktor ved sæsonslut, så ville foreningen ved handelen få fuld pris for den brugte traktor.
Den aftale blev der fulgt op på og dèn disposition markerede forøvrigt starten til, at foreningen i mange år fremover selv forestod og udførte græsklipning af foreningens græsarealer.

Vejrguderne var det år i det gode lune og bød på godt vejr Sct Hans aften, hvor der blev grillet pølser, arrangeret konkurrencer, afprøvet nye basketballnet, spist slik og is og drukket sodavand og øl. Bålet blev tændt ved godt 21-tiden og mens flammerne knitrede melodisk afsang man midsommervisen med bankende hjerter og svulmende bryst.
Vejret var varmt og “vi løb tør for øl”.

Af aktiviteter er der i dette nummer af GRUNDSTOF annonceret med plantedag den 15. oktober. Julestue den 11. december. Generalforsamling den 17. februar og forårsoprydning den 14. april og på “Plant et træ”-dagen, blev der ved stien ved Jacob Gadesvej plantet 14 syrener og 10 stk. hassel. Alt sammen arrangeret af nedsatte udvalg og udført med god assistance fra foreningens medlemmer.
(Stedet kaldes nu om dage for “Nøddelunden”. Med bistand og velvilje fra Middelfart Kommune, blev der opsat en bænk som siden er blevet flittigt benyttet og når sæsonen byder det, høster forbipasserende fine hasselnødder / tilføjet af webmaster).
Ved beplantningen på Stribgårdvej ses denne sæson en del rødgraner som er “stukket i leddene” af galhvepse.

Efterskrift af webmaster: Da bladet blev redigeret inden udgivelsen, dengang i 1983, havde redaktionen alias bestyrelsen en snak om Vølven, som skulle pryde bladets forside. Jørgens Schelde havde udvalgt billedet af Vølven og han gav på redaktionsmødet sin version af sit motiv for udvælgelsen. Det var et enigt bladudvalg som sluttede op om Jørgen Scheldes oplæg om, at Vølven prydede den her nævnte udgave af foreningens lokalblad GRUNDSTOF.

Om  Vølven er der skrevet meget. En kort præsentation findes på dette link – Klik her

Dette indlæg blev udgivet i Historisk. Bogmærk permalinket.