Sten lagt i cirkel

I dette efterår er det blot 23 år siden, at en daværende bestyrelse i Stribgårdens Grundejerforening besluttede – for foreningens regning og med medlemmers hjælp – at lægge tretten granitsten i en cirkel på engen. Stencirklen skulle illudere et landsbyhistorisk fænomen – et såkaldt tingsted – hvor landsbyens bønder gennem tiderne samledes og tog beslutninger på fælles gøremål og hvor de afgjorde tvistigheder af vidt forskellig art.

tingsted3
Et sådant tingsted er ganske vist aldrig tidligere forekommet her i Strib. Bestyrelsens idé med anlæggelse af et tingsted var i sin tid udledt af tanken om, at stenene ved deres blotte tilstedeværelse – når de var organiseret i en cirkel – ville kunne inspirere forbipasserende til lidt opmærksomhed og en eftertænksom undren.

I historisk tid var det eksempelvis på landsbyens tingsted, at man hvert år efter høst besluttede, “at opgive ævred” som jo var det hegn, der omgav landsbyens tilsåede og tilplantede marker og som afholdt fritgående dyr fra at æde afgrøderne. Når ævred var opgivet kunne byens husdyr – heste, køer, bytyr, får, lam, geder og gæs  græsse frit på arealerne indtil markerne igen skulle tilsåes.

Dette indlæg blev udgivet i Arealer. Bogmærk permalinket.