Pollen

Pollensæsonen er begyndt. Øjnene klør og næserne løber. Nysen og nyseri trænger sig på.
Birken har smidt sine rakelskel og spreder lige nu store mængder af pollen. Pollen kan som bekendt give høfeber og høfeber giver bl.a. hovedpine, snotnæse, nyseri, koncentrationsbesvær og løbende næser og så kan pollenallergi udvikle astma.

El, birk, hassel, græs og bynke spreder pollen på forskellige tidspunkter.

Februar – april: Hassel og El
Marts – maj: Elm
April – maj: Birk
Maj – august: Græs
Juli – august: Bynke
August – okt.: Bynkeambrosie

Bynkeambrosie hører iøvrigt til blandt de invasive plantearter som mange gerne ser bekæmpet og helt fjernet fra vores nationale fauna.

Her i foreningen tænker vi meget på vores fauna, på hvad der er godt for bevoksningen på vores fællesarealer og på specifikke beplantninger og ikke mindst på vore medlemmers ve og vel. Måske er birketræer slet ikke den mest velvalgte vegetation i boligområder.
Vidste du iøvrigt, at birkepollen kan flyve op til 3000 kilometer.

Dette indlæg blev udgivet i Info. Bogmærk permalinket.